általánossuli.hu

Érdekességek Kőbányáról

2020. november 30.

Kőbánya értékei című cikksorozatunk korábbi részei is bővelkedtek érdekességekben, most azonban azokat gyűjtjük össze, amelyek azokból kimaradtak, mert nem kötődnek a sorozat egyik részéhez sem szorosan.

Kőbánya az ország közepe

A Katolikus Lexikon szerint 1289-ben úgy említették (Rákosmezőként), hogy az ország közepe, valószínűleg az évszázadokig itt tartott országgyűlések miatt.

Bővebben: nemzeti emlékhely lesz a Királydomb

Mitől lett fehér a Fehér út?

Fehér út: “Az út Rákosmezőn vezet keresztül, ezen területen szállították évszázadokon át a kitermelt mészkövet és a lehullott mészpor fehérrel színezte és beborította az egész környéket. “

Forrás: Kőbányai utcák, utak, terek, parkok története

Széchenyi István kőbányai malma

A Rákos-patak és a Kerepesi út találkozásánál állt hajdan Széchenyi István malma, aki – többek között – az első gőzhengermalom létrehozásával a modern lisztgyártás megalapozója volt.

Az első magyar repülőtér Kőbányán

A Kerepesi út – Fehér út – Keresztúri út által határolt, egykor homokos területen végezték első repülési kísérleteiket a magyar repülés kiemelkedő alakjai. Rákosmező fénykorában itt 16 hangár állt, és alakult egy pilótaiskola is. 1910 júniusában nagyszabású nemzetközi repülőversenynek adott otthont a reptér.

Kristály strandfürdő

1916 és 1944 között Kristály néven, a Kerepesi út és a Rákos-patak találkozásánál strandfürdő üzemelt.

Kőbánya Budapest közepe

Kezdetben területileg külső kerületnek számított, 1950-ben azonban Nagy-Budapest létrehozása után a főváros mértani középpontja a kerületbe került, egészen pontosan a Martinovics térre (Csajkovszkij park).

Drasche gyárban dolgozott Hofi Géza

Hofi Géza Kőbányán született, és gimnáziumi évei alatt a nyári szünetekben, majd főállásban a kőbányai Drasche téglagyárban dolgozott, a porcelánkészítő részlegen volt porcelánfestő. Karrierje is innen indult, hiszen itt kapcsolódott be a Drasche színjátszó csoport munkájába.

Cukrászda és repülőgép a Mázsa téren

Mázsa tér, a Kis Pilóta cukrászda. Itt csücsült a HA-LIA lajstromjelű Li-2-es repülőgép 1960-tól egészen 1969-ig, amikor is leégett. Ebben működött a KIS PILÓTA cukrászda. Ennek a helyére később a HA-LIW került egészen 1973-ig. A repülőgépen 35 ülőhely várta a vendégeket. Különösen a gyermekek kedvence volt, akik kedvéért a pilótafülkét eredeti állapotában hagyták meg.

Forrás: www.ilyenisvoltbudapest.hu


A Kőbánya értékei projekt szervezője és tulajdonosa az általánossuli.hu szerkesztője, a Perspektíva a Jövőért Közhasznú Alapítvány.
A projekt a MOL Helyi Érték Program támogatásával valósul meg.

Cikk megosztása

Kapcsolódó cikkek

Hírlevél-feliratkozás

Ne maradj le cikkenkről, pályázatainkról, programjainkról!
Elfogadom a felhasználási feltételeket.